
Over de JUST-campagne
De JUST-campagne
Overal ter wereld zijn de gevolgen van klimaatverandering sterk voelbaar: hittegolven, overstromingen, orkanen, droogtes en stijgende zeespiegels. Er bestaat geen twijfel meer over de gevolgen van deze extreme weersomstandigheden en de aantasting van het milieu als gevolg van onze productie- en consumptiepatronen. Het is tijd om van koers te veranderen! Maar de transitie naar een duurzame economie biedt zowel grote kansen als uitdagingen. Het is belangrijk dat deze transitie niet alleen groen is, maar ook sociaal rechtvaardig.
Overal organiseren burgers en werknemers zich en stellen ze innovatieve oplossingen voor om vervuilende industrieën te bestrijden, productiemethoden te ontwikkelen die het milieu en de mensenrechten respecteren, en sociale beschermingssystemen op te zetten die inspelen op nieuwe behoeften.
Om deze inspirerende initiatieven met u te delen, lanceren FOS, IFSI en Solsoc gezamenlijk de campagne JUST, die aantoont dat een ander model mogelijk is en dat de strijd tegen vervuilende industrieën succesvol kan zijn.
JUST is een tweetalige campagne, in het Frans en het Nederlands, die bestaat uit een tentoonstelling, een video, analyses, artikelen en een website.
Waarom JUST?
JUST verwijst naar de noodzaak om sociale rechtvaardigheid en milieurechtvaardigheid te combineren en naar het concept van een rechtvaardige transitie.

Maar wat is een rechtvaardige transitie?
Volgens het Internationaal Vakverbond beschermt een rechtvaardige transitie de toekomst en het levensonderhoud van werknemers en hun gemeenschappen tijdens de overgang naar een koolstofarme economie. De transitie is gebaseerd op sociale dialoog tussen werknemers en hun vakbonden, werkgevers en de overheid en op overleg met gemeenschappen en het maatschappelijk middenveld. Een plan voor een rechtvaardige transitie biedt en garandeert betere en waardige jobs, meer opleidingsmogelijkheden en meer werkzekerheid voor alle werknemers die getroffen worden door beleidsmaatregelen rond klimaatverandering en de opwarming van de aarde.
Ontdek de campagnevideo
Productie: Studio Oilinwater
Illustratie: Francesco Fadan
